Praha.cz

 
Nacházíte se: Zprávy Zprávy z Prahy Kam o víkendech? Vyražte na kolo, čeká na vás nová část cyklostezky za Prahou a s kolem se brzy dostanete na Dobříš vlakem
Kam o víkendech? Vyražte na kolo, čeká na vás nová část cyklostezky za Prahou a s kolem se brzy dostanete na Dobříš vlakem
Čtvrtek, 28. duben 2016 04:50
Nová cyklostezka, zdroj Středočeský kraj

Šlápnout do pedálů mohou cyklisté na nově otevřené cyklostezce na Praze-východ, která vede ze Zelenče do Lázní Toušeň. Zároveň na dobříšskou větev Posázavského pacifiku vyrazí regionovy s novým cyklovozem - do Dobříše by měl upravený cyklovůz vyrazit na začátku května.



Mezi Zelenčí a Lázněmi Toušeň jsou pro cyklisty připraveny nové kilometry

Nová cyklostezka, zdroj Středočeský krajŠlápnout do pedálů mohou cyklisté na nově otevřené cyklostezce na Praze-východ, která vede ze Zelenče do Lázní Toušeň. Slavnostního otevření nově vybudovaného úseku v délce 2,96 kilometru se ve čtvrtek 14. dubna zúčastnili hejtman Středočeského kraje Miloš Petera (ČSSD) spolu s radním pro oblast kultury a památkové péče Zdeňkem Štefkem (KSČM). „Vím, že cyklisté začali tento úsek využívat okamžitě, co byl dobudován, a že se stal skvělou spojnicí při cestách na kole z Prahy do rekreační oblasti v Polabí, kde na ně čekají další kilometry cyklostezek podél Labe. Líbí se mi, že cyklostezku mohou obyvatelé Toušeně, Káraného a Čelákovic využít při cestě do Zelenče a dále do Horních Počernic až ke stanici metra Černý Most,“ konstatoval hejtman Miloš Petera poté, co přivítal cyklisty, kteří trasu z Černého Mostu až do Lázní Toušeň zkušebně projeli.

Dříve cyklisté neměli jinou možnost, než si ze Zelenče do Lázní Toušeň vyjezdit v poli 800 metrů dlouhou stezku a od silnice II/101 pokračovat po zarostlé polní cestě s rozbitým asfaltovým povrchem. Současná cyklostezka je příjemně široká a je složena ze dvou nových komunikací s rozdílnou konstrukcí a povrchem. V úseku u hranice obce Zeleneč (silnice II/101) čeká cyklisty 3,5 metru široká polní cesta se štěrkovým povrchem, v úseku silnice II/101 – ulice Pražská v Lázních Toušeň je na recyklovaném základě původní polní cesty položen nový asfaltový povrch v šířce tři metry.

Na dobříšskou větev Posázavského pacifiku vyrazí regionovy s novým cyklovozem

Mezi Zelenčí a Lázněmi Toušeň jsou pro cyklisty připraveny nové kilometry, zdroj Středočeský krajNa cyklisty oblíbené trati z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Mníšek pod Brdy do Dobříše se objeví nový cyklovůz s kapacitou 20 kol. Kromě neobvykle řešeného interiéru je unikátní i tím, že to bude první cyklovůz v Česku, který bude možné zařadit v soupravě mezi Regionovy nebo za ně. Vozy upravené pro cyklisty se tak dostanou nově i tam, kde zatím být nasazeny nemohly. Do Dobříše by měl upravený cyklovůz vyrazit na začátku května.

Nový cyklovůz se objeví na dobříšské trati o víkendech a svátcích ve vlaku, který vyjíždí z Prahy do Dobříše v 10.25 hodin. Z Dobříše zpět do hlavního města se bude vracet v 17.34 hodin. S kapacitou 20 kol tak výrazně zlepší možnosti cyklistů vyrazit do této oblasti Brd.

„Regionovy na trase do Dobříše měly často za hezkého počasí problém všechny cestující s koly pobrat. Částečně se to teď vyřeší, je dobře, že se České dráhy pustily do speciálního cyklovozu pro tak atraktivní trať,“ říká Martin Šubrt, zástupce ředitele ROPID. Spokojený je i hejtman Středočeského kraje Miloš Petera (ČSSD): „Nasazením nového vozu pro cyklisty jsme vylepšili objednávanou dopravu na této trati, protože jiný dopravní prostředek než vlak vás s kolem v regionu nedokáže tak dobře přepravit. Doufám, že nezůstane jen u tohoto prototypu a že se brzy dočkáme v Posázaví dalších vlaků upravených pro cyklisty.“

Na první pohled se tento cyklovůz příliš neliší od ostatních, přesto jde o důležitý prototyp. „Regionovy dosud mohly být plnohodnotně spojovány zase jen s regionovami, jen tak byly propojené všechny řídicí a komunikační systémy. Cyklovozy takové propojení dosud neumožňovaly,“ upozornil ředitel Odboru obchodu osobní dopravy ČD Jiří Ješeta. „Například dvě spojené regionovy mají jednoho strojvedoucího, který řídí obě soupravy najednou. Pokud mezi ně dáme cyklovůz, musí být speciálně upravený, aby přes něj počítače obou motorových vozů komunikovaly, aby uměly ovládat jeho dveře, aby uměl hlásit zastávky atd. V pražském depu jsme postavili prototyp, který teď vyjede do ostrého provozu. Pokud se osvědčí, vytvoříme další vozy.“

Neobvykle řešený je i interiér. Vůz je v polovině rozdělen na dva samostatné oddíly – v jednom jedou cestující, ve druhém se vezou jízdní kola. Cestující tak mají kola na dosah a na dohled, sedí ale přitom v odděleném prostoru.







Zdroj a foto: Středočeský kraj




(zem)



Kam o víkendech? Vyražte na kolo, čeká na vás nová část cyklostezky za Prahou a s kolem se brzy dostanete na Dobříš vlakem